0:03 (Marissa Naab van Lightspeed Systems)
Goedemorgen, iedereen, en heel erg bedankt dat je vandaag bij ons bent gekomen voor onze presentatie. Mijn naam is Marissa Naab, ik zit in het webinars-team hier bij Lightspeed Systems. Ik ben erg opgewonden dat Frank DeAngelis vandaag aanwezig is om te praten over zeven lessen die zijn geleerd uit de tragedie van Columbine.
0:21
Voordat we beginnen, ga ik een paar snelle huishoudelijke artikelen doornemen. Eerst en vooral wordt deze sessie opgenomen en sturen we u de opname zodra de sessie is afgelopen, zodat u deze op een later tijdstip kunt bekijken of delen met eventuele collega's. Ten tweede zal er aan het einde een Q&A-sessie zijn, dus als je op enig moment tijdens de discussie vragen voor ons hebt, voer deze dan in de chatbox in, en we zullen ervoor zorgen dat je vraag wordt beantwoord en beantwoord.
0:51
En last but not least hebben we een enquête die aan het einde van het webinar verschijnt; als u zo vriendelijk zou willen zijn om dat in te vullen, zouden we het op prijs stellen
1:00
Zonder verder oponthoud, ben ik verheugd om Frank DeAngelis voor te stellen. Frank, zou je iets meer over jezelf willen vertellen?
1:07
Zeker. En het is gewoon fantastisch om hier te zijn. En dus gaan we dit aan de gang.
1:35
Cassie Bernall, Steven Curnow, Corey DePooter, Kelly Fleming, Matthew Kechter, Daniel Mauser, Daniel Rohrbough, Rachel Scott, Isaiah Shoels, John Tomlin, Lauren Townsend, Kyle Velasquez en Dave Sanders. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan mijn geliefde 13 denk.
2:23
Ze lopen op 20 april 1999 de Columbine High School binnen en zijn nooit echt thuisgekomen.
2:32
Ik herinner me die avond, gewoon terugspelend, alles wat er was gebeurd in alles wat ik had meegemaakt.
2:40
Ik kon niet terug naar mijn huis omdat de FBI zich zorgen maakte over de veiligheid.
2:45
En terwijl ik in het huis van mijn broer zat, realiseerde ik me dat er niets was dat ik kon doen om de 13 dierbaren die ik op die dag verloor terug te brengen.
2:57
Maar ik zou namens hen blijven spreken. En daarom ben ik hier vandaag, en ik weet dat mensen zullen zeggen: Frank, ik weet dat je de afgelopen 22 jaar namens deze kinderen en meneer Sanders spreekt, maar we blijven horen over schietpartijen op scholen. Maar waar we niets over horen, is hoeveel er zijn gestopt, vanwege de dingen die we nu hebben, dingen bij Lightspeed doen, en daarom wil ik dit verhaal vandaag met je delen. Ter nagedachtenis van mijn 13 is het zeker een tijd om mijn 13 te herinneren, maar ook een tijd om vast te houden.
3:30
Geboren in Colorado, heb hier mijn hele leven gewoond. Hou van Colorado, 300 dagen zon.
3:37
En ik ben opgegroeid in een Italiaans-Amerikaanse gemeenschap. En als je me persoonlijk zou zien, of als ik opstond, zou je een volbloed Italiaan zien, want ik heb die genen die mijn ouders me hebben gegeven, ik zal nooit lang zijn. Ik heb een olijfkleurige huid.
3:49
Dus alle leeftijden groeien gracieus op in Noord-Denver.
3:53
Het was een Italiaans-Amerikaanse gemeenschap, en het was rond de kerk gebouwd en ik ging naar een parochieschool, kreeg les van de nonnen K tot en met de negende klas, en toen ineens, in de staat Colorado, gingen veel van de scholen in het katholieke schoolsysteem begon geld te verliezen en ze begonnen veel scholen te sluiten. En een daarvan was een middelbare school. Ik zou gaan en mijn ouders konden het zich niet veroorloven om me naar een grote Franciscaanse school of jezuïetenschool te sturen, dus wisselde ik van school en sprak over een culturele schok.
4:24
Ik ging van een school van ongeveer 400 naar een school met meer dan 2000 kinderen in drie klassen.
4:32
En gelukkig was ik, weet je, natuurlijk betrokken bij de wetenschap, maar ook bij activiteiten. Ik deed mee aan sport.
4:40
En dus komt 1972, en als je wilt weten hoe oud ik ben, ga ik je helpen. Ik ben 67 jaar oud. Dus studeerde ik in 1972 af van de middelbare school.
4:50
En mijn ouders waren opgewonden toen ik thuiskwam en zeiden: ik wil naar de universiteit, want ik ben opgegroeid in een arbeidersgezin.
4:58
En ik zou de eerste zijn die naar de universiteit zou gaan, en ik dacht dat ik accountant wilde worden. En ze waren zo trots, omdat ze zeggen dat kleine Frank een account gaat worden. We hadden een familielid dat eigenaar was van een CPA-bedrijf, en hij zei: Frank, als je eenmaal bent afgestudeerd, als je slaagt voor al je tests, krijg je hier een baan.
5:15
En dus had ik dit geweldige plan. Ik ging naar de universiteit, ik was toen 17, en ik ging naar de Metro State University in het centrum van Denver, en ineens volgde ik lessen en alle vereiste lessen. Maar ik volgde ook boekhoudlessen. En dus begon ik het eerste jaar te twijfelen aan mijn beslissing om accountant te worden.
5:35
Maar ik zei, ik ga het nog een kans geven tot ik terug ga in mijn tweede jaar, en ik had me aangemeld voor 18 semesteruren in het eerste semester.
5:44
Tegen het einde van het eerste semester, ik denk dat ik 10 uur had, heb ik er acht laten vallen, het tweede semester ga ik terug.
5:50
Hetzelfde gebeurde. En het keerpunt voor mij is toen mijn collega's, mijn professor, een professor in kostenberekeningen, zeiden: "Nu, studenten, vandaag zullen jullie je moeten abonneren op de Wall Street Journal." En ik zei: "Nee, dat zijn we niet. Ik ben hier weg."
6:04
Dus stopte ik met school en ging ik werken in een supermarkt. En ik was manager diepvriesproducten. En vroeger, 1972, woonde ik thuis en verdiende ik $5.20 per uur. En ik zei: "Dit is geweldig!"
6:15
Toen realiseerde ik me: is dit iets wat ik de rest van mijn leven wil doen?
6:19
Als Italiaan had ik een oom Vito en oom Vito deelde iets met mij dat mijn leven veranderde.
6:25
Hij zei: 'Frank, kies de baan waar je van houdt. Je hoeft nooit een dag in je leven te werken. Houd van wat je doet en doe waar je van houdt.”
6:34
En dat dwong me terug te gaan om leraar te worden, iets wat ik wilde doen.
6:40
En het was de beste beslissing die ik ooit in mijn leven heb genomen, zelfs met alles wat ik heb meegemaakt dat ik over een paar minuten met je zal delen. Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik die baan als opvoeder heb gekozen.
6:51
En ik herinner me dat ik thuiskwam en mijn moeder vertelde dat ik onderwijzeres zou worden. En het eerste wat ze zeiden was: "Frankie, waarom wil je de rest van je leven in een staat van armoede leven?"
7:01
Ze zaten er niet ver naast. Mijn eerste contract was, denk ik, $10.000.
7:05
Dit was 1979, maar een van de dingen die ik mensen vertel nu ze het vak van onderwijs ingaan, zoals ik al zei, daar mag geen prijskaartje aan hangen. Want als een kind naar je toe komt en zegt: "Mr. D, bedankt dat je in me geloofde toen niemand anders om me gaf.”
7:22
En elk jaar word ik uitgenodigd voor 8 of 9 bruiloften, en mijn oud-studenten krijgen aankondigingen van hun afstuderen. En als gevolg daarvan ben ik een van de rijkste mensen op deze aarde, dus het is zo belangrijk om die baan te kiezen waar je van houdt. Ik maakte de juiste keuze toen ik 19 was.
7:39
Eigenlijk, '73 of '74 toen ik van hoofdvak veranderde, toen 35 jaar op Columbine High School.
7:47
En ik hield van het werk, en het zat me altijd dwars - ik weet niet of iemand van jullie met mensen werkt die de dagen aftellen tot hun pensioen. Ik had medewerkers die de dagen op hun kalender zouden markeren en zeiden: "Ik heb nog maar 15 maandagen. Ik heb nog maar drie faculteitsvergaderingen waar ik naar je moet luisteren.” En het brak mijn hart, niet omdat ik niet wilde dat ze naar me luisterden, maar het had invloed op studenten, omdat ik naar elke school in dit land kon komen, in een klaslokaal kon zitten of in het klaslokaal kon staan, en binnen vijf minuten kon ik vertellen welke leraren houden van wat ze doen. Het is vanwege de relaties die ze hebben met die kinderen.
8:24
Die kinderen willen in die klassen zitten en dat doen ze niet, ze hebben geen aanwezigheidsbeleid nodig voor deze kinderen. Ze hebben geen traag beleid nodig vanwege deze leraren die zo'n grote impact hebben.
8:36
En even later, tegen het einde van mijn presentatie, komt er een heer genaamd Chris Dittman, hij was mijn psychologieleraar op de middelbare school.
8:44
Hij was mijn assistent-honkbalcoach, en daarom ben ik in het onderwijs gestapt, en 50 jaar later zijn we nog steeds goede vrienden.
8:53
Ik droeg veel hoeden op de middelbare school in Columbine.
8:55
Ik begon, ik was een sociale studies, Amerikaanse geschiedenisleraar. Ik was assistent-voetbalcoach, hoofd honkbalcoach, decaan van studenten. Toen besloot ik de administratie in te gaan. En ik kan me tot op de dag van vandaag herinneren dat toen ze tegen me zeiden, een paar van mijn collega's in het onderwijs tegen me zeiden: "Waarom wil je een van hen worden? Naar de donkere kant gaan?”
9:17
En ik had het daar moeilijk mee, want ik hield van lesgeven.
9:20
Ik wist dat zodra ik het klaslokaal verliet, die dagelijkse interacties die ik met de kinderen had, ze er niet zouden zijn, maar een goede vriend van mij zei: “Frank, laat me iets met je delen. Op dit moment gaat je positie veranderen als je besluit om in de administratie te gaan, maar je hoeft niet als persoon te veranderen. En denk er eens over na: je werkt wekelijks met zo'n 150 studenten in de lessen maatschappijleer. Je mag een bepaald aantal kinderen coachen. Maar nu, als je besluit om directeur van deze school te worden, heb je 2000 kinderen waarmee je dagelijks contact kunt hebben. Je hebt 150 medewerkers waarmee je kunt werken, en dus kun je nu je visie en je passie en je liefde gebruiken en die uitbreiden.” En dat is de reden dat ik ervoor heb gekozen om beheerder te worden.
10:05
Een van de dingen die ik niet leuk vond aan mijn baan als administrateur waren alle vergaderingen en al het papierwerk, en ik deed mezelf elke ochtend een belofte als ik wakker werd. Ik zei: "Ik ga een manier vinden om elke dag tijd in de klas door te brengen."
10:19
En ik was een van de weinige schoolhoofden die dat deed. Ik hield van cafetariadiensten omdat ik met mijn kinderen kon praten op Columbine High School. Het is een fantastische middelbare school. Het is gevestigd in Littleton, Colorado, onderdeel van het JeffCo School System, het op één na grootste schoolsysteem in de staat Colorado achter Denver.
10:38
88% van onze kinderen ging naar de universiteit; 94% van onze kinderen zijn op tijd afgestudeerd. Een van de laagste uitvalpercentages. We hadden voorafgaande plaatsingslessen.
10:48
Toen ik daar directeur was, hadden we een International Baccalaureate-programma, met uitstekende co-curriculaire en buitenschoolse activiteiten.
10:56
En een van de dingen als ik mijn boodschap met mensen ga delen en over Columbine High School praat, zeggen ze tegen me: “Jouw school, jouw gemeenschap is net als de school waar mijn kinderen naar school gaan. Het is net de school waar ik afstudeerde, en ik kan niet geloven wat er op Columbine is gebeurd.” En ik ben hier om je vandaag te vertellen dat, als je me op 20 april of 19 april 1999 had verteld dat dat in Columbine zou kunnen gebeuren, ik zou hebben gezegd: "Nee."
11:25
En wanneer ik deze andere gemeenschappen bezoek, of het nu Parkland, Sandy Hook, Virginia Tech is. . . het eerste wat ze tegen me zeggen is: "Ik kan niet geloven dat het hier gebeurt!"
11:38
Nou, alles ging buitengewoon goed, het was 20 april 1999, het was een prachtige lentedag in Colorado. En er gebeurden dingen die dag die ik niet kan verklaren. En ik blijf terugdenken.
11:51
Bijna 22 jaar geleden. Wat is er gebeurd? En ik begon die dag niet bij Columbine, wat heel ongebruikelijk was. Ik was meestal om zes uur in Columbine, meestal op 20 april een kopje koffie met mijn goede vriend Dave Sanders.
12:05
Ik was er niet, ik was eigenlijk bij een ontbijt dat enkele van onze studenten, de Future Business Leaders of America, erkende, en ik was daar om ze prijzen uit te reiken. Dus ik ben laat om terug te komen op Columbine.
12:19
En dus maakte ik me klaar om Kiki Lay een onderwijspositie aan te bieden, maar de jonge man zat daar. We waren samen op een conferentie, maar deze jonge man gaf les op Columbine, hij had een contract voor een jaar en gewoon een fantastische leraar.
12:35
We hebben hem de vorige dag geïnterviewd. Dus ik zou hem welkom heten in de familie. Helaas heb ik hem niet kunnen vinden. Ik vond hem uiteindelijk rond 11.15 uur en nodigde hem uit in mijn kantoor.
12:46
De reden dat ik dit deel is waarschijnlijk van de 175 dagen waarin we werken, ik was waarschijnlijk 170 dagen in de kantine, terwijl ik op deze specifieke dag, omdat ik met Kiki aan het praten was, er niet was.
13:03
En ineens maak ik me klaar om hem in de familie te verwelkomen en gewoon te zeggen: "We zijn zo blij dat je hier bent en we gaan samen een lange carrière tegemoet."
13:13 eenmaal
En voordat ik dat gesprek kon beginnen. . .
13:16
Tot op de dag van vandaag weet ik niet of ik hem ooit een contract heb aangeboden, en hij herinnert het zich niet meer. Maar 22 jaar later werkt hij nog steeds bij Columbine, en de reden dat ik niet zeker weet of dat contract ooit is aangeboden, was dat mijn secretaresse naar mijn deur kwam rennen - ik had een deur waarin een klein raam zat - en ik kan herinner me haar gezicht nog, en ik wist dat er iets mis was.
13:43
Ze deed de deur open en zei: 'Frank, er is een melding gemaakt van geweerschoten.' En het eerste dat in me opkwam, was 'dit moet een seniorengrap zijn. Dit kan niet gebeuren op Columbine High School.'
13:55
In de 20 jaar dat ik daar was, kon ik het aantal vuistgevechten dat we hadden op twee handen tellen.
14:01
Dit was een geweldige school, dus ik denk dat het een laatstejaars moet zijn. . . totdat ik uit mijn kantoor kom.
14:11
Ik kom een schutter tegen die door de deuren komt, en mijn leven flitste net aan me voorbij en ik dacht dat ik heel kalm naar buiten liep. Ik ervoer iets dat later aan mij werd uitgelegd als "vechten, vluchten en bevriezen", en alles vertraagde gewoon.
14:28
Maar in werkelijkheid, nadat ik met Kiki en mijn secretaresse had gesproken, rende ik recht op een schutter af. En toen ze me een paar uur later op straat zagen, schrokken ze, want ze dachten dat ik die dag dood was.
14:41
En de reden dat mensen tegen me zeggen: "Frank, je was ongewapend!" Politieagenten zeggen: "Waarom zou je naar de schutter rennen?"
14:49
Eén reden, en slechts één reden: sommige van mijn studenten zaten in de problemen. Ik had ongeveer 20, 25 meisjes die uit de kleedkamer kwamen om naar een les lichamelijke opvoeding te gaan. Hun leven is in gevaar. En als opvoeders zetten we ons leven in, we zouden alles doen voor onze kinderen, en zij waren mijn kinderen.
15:07
En dus was dit terug, let wel, in 1999. De enige oefeningen die we toen in Colorado deden, waren brandoefeningen. En in het hele land zijn er vast tornado-oefeningen, orkaanoefeningen, maar we hebben alleen brandoefeningen. We hebben niet veel van de oefeningen gedaan die deze kinderen nu doen, van jongs af aan, of het nu gaat om 'rennen, verstoppen, vechten', wat dan ook.
15:29
Maar ik kende het gebouw, de indeling van het gebouw.
15:31
En ik zei: als ik onze meisjes naar dit gymnasiumgebied kon krijgen, en dan kon ik ze op een veilige plek zetten, controleren of het veilig was om naar buiten te gaan, dan zouden we het gebouw kunnen evacueren.
15:42
Alles ging zoals gepland totdat ik de gymzaaldeur bereikte. En het is op slot.
15:49
En de schutter komt eigenlijk om de hoek. We horen de geluiden en de schoten luider worden. De meisjes huilen.
15:55
Ik probeer ze rustig te houden, en toen gebeurde er iets dat ik kan verklaren, maar ik ben gewoon zo dankbaar.
16:02
Ik had die dag een pak aan en stak mijn hand in mijn zak.
16:06
Dit is de echte set sleutels die ik had, ik reikte naar mijn zak en net toen de schutter de hoek om kwam, reikte ik en de eerste sleutel die ik eruit haalde, stak ik in de deur en deze ging open bij de eerste poging.
16:18
Deze sleutel was niet speciaal gemarkeerd en dit is een les die moet worden geleerd. Als je de sleutel nodig hebt waar je doorheen moet om in een noodsituatie te komen, moet je dat kunnen, want daar was ik niet op voorbereid.
16:32
Bij de 20-jarige reünie van het evenement dat die dag plaatsvond, had ik een paar meisjes naar me toe die die dag bij me waren. En zij huilden, en ik huilde. Het was erg emotioneel.
16:46
Ze zeiden, meneer D, ik wil u voorstellen aan mijn zoon en dochter, en dit is mijn man, en we zijn zo blij dat u die sleutel hebt gevonden! Want als je dat niet deed, zouden ze hier niet bij mij zijn.” En alles wat ik zei was: "Ik had heel weinig te doen en die sleutel te vinden."
17:01
En gedurende de 15 jaar dat ik daarna bleef, reikte ik elke dag in mijn zak en kon ik die sleutel er nooit uittrekken.
17:08
Dus het was iets dat ik niet kan verklaren. Het is gewoon gebeurd. Maar stond me toe om door te gaan, om uit te leggen wat ik bij Columbine deed na wat er die dag gebeurde.
17:18
Het was een oorlogsgebied en ik wil dat je terugdenkt aan 22 jaar geleden. En ik weet dat veel mensen op deze oproep waarschijnlijk op de lagere school zaten. Er zijn misschien mensen die die dag niet zijn geboren, en je leest over Columbine in je geschiedenisboeken.
17:31
Maar op die dag was het protocol om de perimeter te beveiligen, en we hadden schoolpersoneelsfunctionarissen die geweervuur uitwisselden, maar ze kregen te horen dat ze niet naar binnen mochten voordat het SWAT-team arriveerde.
17:46
En dat was een van de meest frustrerende dingen die dag.
17:49
Omdat toen ik eenmaal buiten was en ik de politieagenten aan het helpen was, ze klaar waren om het protocol te doorbreken om naar binnen te gaan, ze zeiden 'we waren gezworen om te beschermen en te dienen' en stonden buiten te wachten op SWAT.
18:01
En tegen de tijd dat SWAT daar aankwam, waren 58 minuten verstreken.
18:05
En ik geloof dit echt, echt en ik neem het de politieagenten niet kwalijk, want ik heb namens hen getuigd. Ze deden wat ze was geleerd, ze deden hoe ze waren opgeleid. Maar als we de protocollen hebben die we vandaag hebben, geloof ik echt dat we er geen 16 zouden hebben verloren.
18:23
We zouden niet verloren hebben, neem me niet kwalijk, 13 en 24 gewonden, want nu worden eerste officieren getraind om naar binnen te gaan. Tegen de tijd dat ze bij Dave Sanders waren, was het drie en een half uur later, en er is een goede kans dat hij het had overleefd als we de protocollen hadden die we nu hebben.
18:42
Het was een erg moeilijke dag en ik kan me herinneren dat ze naar me toe kwamen toen ik aan het helpen was en zeiden: "Blijf alsjeblieft. Frank, we weten dat dit buiten onze plicht is, maar zou je bereid zijn om kogelvrije vesten aan te trekken om het gebouw binnen te gaan? Zet het brandalarm uit want we moeten naar binnen. Het is een SWAT-team dat naar binnen moet. Ze moeten kunnen communiceren, en dat geluid is zo oorverdovend.” En ik maak me klaar. Ik maak me klaar en ineens zeiden ze: "Niemand gaat dat gebouw in behalve SWAT."
19:09
En dus vervoeren ze me naar Leawood Elementary. Dit was voordat we iets hadden dat een herenigingsplan heette. Maar we gingen naar die lagere school.
19:22
Het is iets dat de rest van mijn leven in mijn hoofd zal blijven, iets wat ik die avond heb meegemaakt. Dus toen ik daar aankwam, zag ik een van de leraren die Dave Sanders hielp naar een kamer te slepen waar kinderen eerste hulp toedienden.
19:38
En iemand zei: "Frank, het ziet er niet goed uit voor Dave."
19:42
En naarmate de tijd verstreek, waren er ouders die hun kinderen ontmoetten. En onnodig te zeggen, het was erg emotioneel.
19:49
Maar op dat moment besloot ik dat ik door moest gaan.
19:52
Ik had personeel of ouders die naar me toe kwamen en zeiden: "Frank, heb je mijn zoon of dochter gezien, ze zaten in een wiskundeles of ze zaten in een Engelse klas?" En dat had ik niet.
20:01
Toen kwam er een ouder naar me toe die zei: 'Frank, de afgelopen vier uur zijn er gele schoolbussen geweest die kinderen naar deze plek hebben vervoerd. Ik heb mijn kind niet in een schoolbus gezien."
20:12
En toen kwam er een rouwconsulent naar me toe. In plaats daarvan sprak ze met mij over iets wat ik nooit had willen horen met de opleiding die ik kreeg met mijn bachelor- en masterdiploma's. Ik was nooit bereid om te gaan met de woorden die uit de mond van de rouwbegeleider kwamen.
20:29
Ze zei tegen me: "Frank, we moeten deze familieleden naar een kamer brengen en je moet ze vertellen dat de kans groot is dat hun geliefde in jouw gebouw is overleden."
20:39
En ineens ben ik me hierop aan het voorbereiden. Mijn geest draagt niet langer de hoed van die directeur.
20:48
Maar ik had de hoed van mijn ouders op omdat ik een dochter had die tweedejaars was op een andere school in een ander schooldistrict, en ik bleef maar denken, hoe zou het zijn om die woorden voor mij te horen?
20:58
Dat ze naar huis moesten, en de politie vertelde je dat ze een vermissingsrapport moesten invullen. Meldingen van vermiste personen. Dat is iets waar ik nooit op voorbereid was.
21:07
En ik heb beloofd dat ik die ouders tot op de dag van vandaag nooit, nooit zou vergeten. Ik bel ze elke 20 april. Ik bel op verjaardagen. En ik zal de blik in hun ogen nooit vergeten.
21:20
Het is soms gewoon de woorden vinden. Ik kon niet zeggen: 'Ik weet wat je voelt', want ik heb niet zomaar een dierbare verloren.
21:27
Maar ik zei dat ik er zou zijn, en ineens bereid ik me voor op deze gesprekken.
21:32
Ik kreeg advies van advocaten en mensen die zeiden: 'Je kunt maar beter voorzichtig zijn. Je kunt maar beter niet met ze communiceren, want er zijn mogelijke rechtszaken.”
21:42
En ik denk dat het laatste waar ik nu om geef rechtszaken zijn. Deze ouders, mevr.
21:47
Sanders en haar dochter hebben net hun man en vader verloren, en mijn ouders! Ik ben zo gezegend dat ze vandaag leven. Ze zijn 91 en 87 jaar oud. Ze leerden me een les toen ik opgroeide: soms moet je opkomen voor wat juist is, ook al sta je er alleen voor.
22:03
En het was dat weekend dat ik alle huizen van de families van de slachtoffers ging bezoeken.
22:10
En ik liep naar binnen, en ik wist niet wat ik moest zeggen, en we hielden elkaar gewoon vast, en we huilden, en we deelden verhalen. En toen de advocaten erachter kwamen, zeiden ze: "Wat denk je, Frank?"
22:22
Wat ik je vertelde, ik ben een volbloed Italiaan en ik ben koppig, en het kon me niet schelen wat ze me vertelden, want het was twee weken later. Ik keerde terug naar die huizen, alleen deze keer was het met boeketten bloemen, want het was Moederdag en ik wist hoe moeilijk die Moederdag zou zijn voor die gezinnen.
22:41
Het was het juiste om te doen.
22:44
Dit jaar, op 20 april, toen ik die families van de 13 belde, had ik gesprekken met 10 van hen.
22:52
En we hadden die relaties die ontwikkeld werden op de avond waarop de ergste dag van hun leven verscheen.
23:00
Zoals ik mensen nu vertel, is het een marathon en geen sprint.
23:05
En veel van de dingen waar we nu mee te maken hebben met de pandemie en de herstelperiode, lijken erg op wat we moesten doen.
23:13
De vijand toen waren de twee moordenaars. De vijand op dit moment is de pandemie, of het coronavirus, maar het is een marathon, geen sprint, en op een dag word je niet wakker en wordt alles weer normaal. Ik weet dat het een term is die je niet graag hoort, maar we moeten herdefiniëren wat normaal is. En er waren tijden, zoals velen van jullie het afgelopen jaar ongetwijfeld hebben meegemaakt, dat je zei: "O, god, de dingen worden beter", en dan gebeurt er iets en je zegt: " Ik zag dat niet aankomen." Maar geef de hoop niet op, geef de hoop niet op.
23:46
Ik had zoveel steun. Ik had mijn familie, die er voor me was met de rust die ik je moet geven. Een andere les die we vandaag hebben geleerd, is dat je dat ondersteuningssysteem moet vinden.
23:59
En ik kan me herinneren dat ik een goede vriend van me had, zijn naam was John Fisher, en mijn moeder werkte voor hem. Hij was een chiropractor, maar hij was ook een veteraan uit Vietnam. En hij belde me 24 uur later.
24:12
Hij zei: "Frank, je wordt in zoveel verschillende richtingen getrokken, maar als je jezelf niet helpt, kun je ook niemand anders helpen."
24:21
En ik luisterde naar dat advies en ik ging in therapie en ik had mensen zeggen dat als je met een counselor praat, dat een teken van zwakte is.
24:29
Nee, dat is het niet, het is een teken van kracht en ik zou niet in staat zijn om mijn missie voort te zetten van wat ik 22 jaar geleden zei als ik geen counseling had.
24:39
Ik heb net een week geleden een ontmoeting gehad met mijn counselor om in te checken, dus wat ik je zeg is dat je die steun moet vinden.
24:46
En de volgende keer dat je in een vliegtuig stapt en een stewardess komt en hij of zij zegt, als deze cabine druk verliest voordat je dat masker opzet, voordat je een masker geeft om iemand anders te helpen, zorg er dan voor dat je het zelf opzet. En dat is wat ik destijds zo belangrijk heb geleerd.
25:05
Nu ben ik hier niet om te prediken. Ik heb je gezegd dat ik katholiek ben opgegroeid en ik weet niet of gelovige mensen ooit aan je geloof twijfelen. Ik twijfelde aan mijn geloof op die verschrikkelijke nacht.
25:17
Twee dagen later belde pater Ken Leoni me op waar ik lid van de parochie was geweest. Hij zei: "Frank, je moet naar beneden komen, we gaan een wake bij kaarslicht houden."
25:26
En hij zei: "We hebben je daar beneden nodig." En ik zei: "Vader, geweldig. Ik kan naar beneden komen. Hij zei: 'Je moet naar beneden komen, alsjeblieft.'
25:32
Dus ik loop de sacristie van Saint Francis Cabrini binnen en hij roept me op het altaar. En er zijn ongeveer 1200 mensen daar. Veel studenten waren daar omdat ze deel uitmaakten van de jeugdgroep van Saint Francis Cabrini, en hij fluisterde iets in mijn oor en zei: 'Frank, je had die dag moeten sterven. God heeft een plan."
25:50
En hij citeerde Spreuken. Dit hart, een man, plant zijn koers, maar de Heer bepaalt de stappen. En hij zei: "Het wordt een moeilijke weg, Frank, maar je hoeft die reis niet alleen te lopen."
26:01
En de boodschap die ik met u deel, is dat geloof belangrijk voor u is, dat is een ander ondersteuningssysteem.
26:08
Als je partner belangrijk voor je is, wat ze ook zijn, is dat een geweldig ondersteuningssysteem, maar dat moet je vinden. Voor mij was het mijn geloof, en het counselinggedeelte ervan. Ik kan me herinneren dat ik naar een Colorado Rockies-wedstrijd ging.
26:25
Het was 4 juli en ineens is het tijd voor het vuurwerk en het vuurwerk begint te ontploffen en ik krijg een meltdown. Ik zit in een foetushouding en ik huil en mijn familie kijkt me aan en zegt: "Wat is er aan de hand?"
26:40
En ik realiseerde me eindelijk wat een posttraumatische stressstoornis was.
26:44
En ik kan me herinneren dat ik drie dagen later Columbine binnenliep, en ik liep door dat gebouw en ik was verdoofd.
26:51
En ik liep pas een maand later de bibliotheek binnen en mijn counselor zei: "Weet je zeker dat je daar naar binnen wilt?" Omdat daar een meerderheid van onze studenten was overleden, raakte een meerderheid van onze studenten gewond en ik zei: "Ik moet daar naar binnen."
27:04
Ik was meer dan twee uur bij een FBI-agent, en hij leidde me door de plaats delict in de contouren van de lichamen, en al het bewijs dat er was. Hij liet me zien en vertelde me hoe elk kind was gestorven, hij liet me zien waar de twee moordenaars zelfmoord hadden gepleegd. En ik schrok niet eens.
27:23
En ik denk terug aan Columbine, ik zou die bibliotheek zijn binnengelopen, me omdraaien en naar buiten rennen. En toen wist ik dat mijn leven was veranderd. Als ik wilde blijven vervullen wat pater Ken Leoni me vroeg om die gemeenschap weer op te bouwen, dan moest ik de steun en begeleiding blijven krijgen.
27:41
Zoals ik al meerdere keren heb gezegd, ben ik volbloed Italiaans.
27:44
En sommige mensen zeiden me: 'Frank, je bent een leider. Je bent een man. En als je huilt, is dat een teken van zwakte.”
27:53
Let wel, ik ben een volbloed Italiaan en ik word emotioneel bij de grote opening van een Wal-Mart als mensen me vertellen dat ik niet mag huilen.
28:02
Ik zit in de problemen, omdat mijn ouders me hebben geleerd om mijn emotie op mijn mouw te dragen, om vanuit mijn hart te spreken.
28:09
En vele malen in ons leven, en ik zal dit citaat lezen, en het is zo logisch: "Karakter en integriteit is wie je bent als niemand kijkt."
28:19
De reden dat ik dat deel, is dat we niet terug konden naar Columbine. We zouden het schooljaar afmaken. We hadden nog ongeveer een maand en we zouden het afmaken op een school ongeveer tien kilometer ten westen van ons. En we zouden in de middag gaan. Maar ik vroeg onze inspecteur en de voorzitter van het schoolbestuur of we twee weken konden wachten, en ze zeiden: waarom? Ik zei, omdat we 13 herdenkingsdiensten hadden die we moesten bijwonen, van onze dierbaren. En ik zei dat het laatste wat ik wil, is dat onze kinderen en het personeel naar een herdenkingsdienst gaan en dan proberen wiskunde en wetenschappen te leren. Ze voldeden dus aan mijn verzoek, maar we moesten er ook voor zorgen dat we onze medewerkers ondersteunen.
28:56
We kwamen elke dag samen met onze staf en we hadden vrijwillige hulp voor onze studenten in de plaatselijke kerk.
29:05
Het was in de middag, voordat ik naar Saint Francis Cabrini ging.
29:11
Een counselor kwam binnen en zei: "Frank, je kinderen moeten het zien", en ik zei dat ik niets te geven had. Ik heb al 20 of 48 uur niet gegeten. Ik had niet geslapen. Ze zeiden: "Je moet met ons meekomen en deze aula binnenlopen."
29:25
En als ik binnenloop, beginnen de kinderen te zingen: "We houden van je, meneer, we houden van je, meneer D, meneer D, we zijn Columbine!"
29:30
Nou, ik ben het emotioneel kwijtgeraakt. En ik keerde mijn rug naar hen toe, en ik hyperventileer, plotseling draaide de counselor me om en hij zei: "Frank, wat zie je?"
29:41
En ik zit, ik zie deze kinderen die zo emotioneel en zo overstuur zijn. Hij zei: 'Frank, wat je niet begrijpt, is dat ze 48 uur lang niet wisten wat ze moesten voelen. Ze waren stoïcijns. Ze hielden alles binnen en door je gehuil gaf je ze toestemming.”
29:57
Het was oké om te voelen hoe ze zich voelden.
30:01
Hij zei: "Frank, ik heb je al vele, vele jaren horen spreken, maar wat je vandaag deed, sprak luider dan alle woorden die je tegen je kinderen had kunnen uiten." En dat was een belangrijke les.
30:14
We moesten de manier waarop dingen werden onderwezen veranderen, net zoals nu, wanneer leraren en kinderen dit najaar weer fulltime, persoonlijk leren. Na de pandemie zijn er dingen die we moeten leren, iets dat ik me nooit had voorgesteld. Onze ouders hebben een boog met ballonnen neergezet om de kinderen welkom te heten op de middelbare school in Chatfield - een geweldig idee totdat de ballon begon te knappen.
30:36
Kinderen begonnen op de grond te duiken. We konden geen brandoefeningen doen met het alarm. We moesten dat geluid van het alarm veranderen, maar zelfs die alarmen zouden emoties oproepen.
30:48
Docenten moesten het curriculum aanpassen. Ze konden geen film of video vertonen met een oorlogsscène waarin geweerschoten waren.
30:57
En wat ik je kan vertellen is dat we in situaties altijd dezelfde gebeurtenis kunnen meemaken, maar hoe we ermee omgaan, we kunnen er anders mee omgaan.
31:07
We hadden docenten en leerlingen en ouders die constant wilden praten over wat ze net als met de pandemie hadden meegemaakt, of dat nu via sociale media was. Ze willen erover praten, en we hadden andere leraren die zeiden dat hoe eerder ik weer kan doen waar ik mee bezig was, dat me zal helpen genezen. Anderen zeggen dat het belangrijkste is dat we het erover eens moeten zijn dat we het oneens zijn en dat we moeten respecteren waar iedereen is.
31:36
Weer een les geleerd, en ik weet niet of je je kinderen ooit iets hebt meegemaakt, waarbij het bijna oorlogsveteranen zijn als ze terugkomen, ze willen hun ervaring niet delen met hun dierbaren omdat ze hen willen beschermen.
31:52
Welnu, hetzelfde gebeurde met onze ouders en onze kinderen, ouders kwamen naar me toe en zeiden: "Frank! Ook al stierven onze kinderen die dag niet, we zijn onze kinderen kwijt.” En ze zeiden: is er een kans dat je met ze kunt praten?
32:04
Omdat ze van de vrienden van hun kinderen horen dat ze zich verstopten in een kast of dat ze in de kleedkamer waren of dat ze in de vriezer waren toen een schutter voorbijliep.
32:15
Dus ik ontmoette de kinderen op Chatfield High School en ik zei: dit zal je pas begrijpen als je ouders wordt. En ik zei dat dat misschien wel of niet snel zal gebeuren.
32:26
Maar toen je ouders hoorden dat er op Columbine High School was geschoten, gingen hun harten sneller kloppen, omdat ze het niet zeker wisten. Je vaders vroegen zich af of er die dag zou zijn, dat ze je op je trouwdag door het gangpad zouden begeleiden, of je ouders vroegen zich af of ze ooit de kans zouden krijgen om dat eerste kleinkind in de komende jaren vast te houden.
32:45
Dus misschien realiseer je het nu niet. Maar je hebt je ouders nodig, en zij hebben jou nodig, en je moet naar huis, en je moet knuffelen, en je moet van je ouders houden, en dit zal logisch voor je zijn.
32:57
Nou, zo velen van ons leren, hoe ouder we worden, hoe slimmer onze ouders worden.
33:04
Nou, het was 2012, het begin van het schooljaar, een van de meisjes van Columbine kwam op de eerste schooldag naar me toe en ze huilt en beeft. Ik zei: "Michelle, wat is er aan de hand?" Ze zei: "Weet je nog wat je ons vertelde over het ouderschap?" Ik zei ja.
33:22
Ze zei: "Tot vandaag had het geen zin." En ik zei: "Michelle, waarom vandaag?"
33:26
Ze zei: "Mijn kleine meid is net naar de kleuterschool gegaan en stapte uit de auto. En ineens parkeerde ik mijn auto en rende ik naar boven waar de leraren applaudisseerden en de beheerders applaudisseerden om onze kinderen welkom te heten op de kleuterschool. En ineens greep ik mijn dochter en drukte haar tegen mijn borst, en ze zei: "Mama, mama, je hebt me pijn gedaan", en leraren zeiden: mevrouw, mevrouw, wat bent u aan het doen?
33:50
En ineens liet ik mijn dochter op de grond vallen. En terwijl ze door die deuren liep, keek ik haar aan en de tranen stroomden over mijn wangen en zei: "Als ik haar toesta naar die school te gaan, is er dan een kans dat ze niet meer terugkomt?"
34:06
En dat is precies wat er die dag gebeurde. Les geleerd.
34:11
Leiderschap. Weet je, een van de dingen was dat ik zo gelukkig was, en ik denk dat met leiders, de sleutel is om mensen je te laten volgen. En dat was wat zo belangrijk was, en het advies dat ik mensen geef, is dat je mensen behandelt zoals je behandeld wilt worden in mijn carrière als opvoeder.
34:29
Ik heb nooit iemand hoeven vertellen dat je het niet doet omdat ik je baas ben, omdat ik, naar mijn bescheiden mening, je niet ontwikkel, je ontwikkelt geen team of organisatie door ze dingen uit angst te laten doen. Ik hoefde nooit een student te vertellen dat je het zou doen omdat ik je directeur ben.
34:48
Nu, en ik weet zeker dat mensen zeggen, Goh, hij moet een watje zijn geweest, Nee, het ging allemaal om respect. En ik presenteerde op een universiteit. Het was een afstudeerklas.
34:59
En een van de studenten in de klas stuurde me dit na mijn presentatie. En je noemt het, je kunt hiernaar kijken, of je nu een opleiding hebt genoten, in welk beroep je ook zit. Maar dit zijn goede dingen om te volgen en het is niet omdat ik ze bedacht heb, maar kijk eens naar enkele van deze dingen.
35:15
Zichtbaarheid: hoe vaak horen we van onze kinderen, onze ouders, onthouden dat ze gedwongen zijn, eerlijkheid, flexibiliteit. Jongens, ik ga jullie hier op aanspreken, omdat ik goed kan luisteren.
35:26
Mijn vrouw en ik hadden de afgelopen week een verhitte discussie en ze werkt bij CU Boulder.
35:31
Ze kwam thuis en ineens vertelde ze me wat problemen die ze had. Zij is de coördinator parkeren voor de faculteit.
35:39
Binnen een oogwenk vertel ik haar wat ze moest doen om het te repareren, en ze zei: Frank, ik heb jou niet nodig om het te repareren.
35:47
Ik wil alleen dat je luistert, en hoe vaak doen we dat elke week met mensen in ons leven? We onderbreken onmiddellijk, en we proberen erachter te komen, we gaan zeggen, zelfs voordat er een zin uit de mond van die persoon komt. Dit zijn dus dingen om naar te leven.
36:03
Het is terug in de tijd, ik heb deze quote op mijn bureau: God schenk me de sereniteit om de dingen te accepteren die ik niet kan veranderen, de moed om de dingen te veranderen die ik kan, en de wijsheid om het verschil te zien. Toen ik een presentatie gaf op een conferentie, was het een lerarenconferentie of een beheerdersconferentie, en ze zeiden: "Frank, we hechten veel waarde aan dat citaat, maar het is een moeilijk jaar geweest, en dit is waar we op kwamen - Heer, sta toe mij de sereniteit om domme mensen te accepteren zoals ze zijn, de moed om mijn zelfbeheersing te behouden en de wijsheid om te weten dat, als ik ernaar handel, ik naar de gevangenis ga, dus het is allemaal in perspectief.
36:39
Ik had al snel besloten dat nadat ik met pensioen ging, ik vele, vele jaren voordat ik een boek wilde schrijven, werd gevraagd, en dat deed ik niet. Mijn belangrijkste doel in het leven was om die gemeenschap te helpen. Maar ik heb wel een boek gemaakt en ik weet dat als je geïnteresseerd bent in het waargebeurde verhaal van Columbine High School, je het kunt lezen: Ze noemen me meneer De: het verhaal van Columbine's hart, veerkracht en herstel. En alle opbrengsten van de verkoop gaan naar het Columbine Memorial Fund.
37:06
Het draait allemaal om het team. De zaken liepen voor mij uit de hand. Ik werd genoemd in acht rechtszaken.
37:13
En nogmaals, toen mensen kwamen en zeiden: vat het niet persoonlijk op, je hebt de neiging om het persoonlijk op te vatten. Maar ik realiseerde me dat ouders rechtszaken moesten aanspannen om antwoorden te vinden, en dat leek me logisch.
37:32
Ik sprak over manieren om ermee om te gaan. En ik weet zeker dat we dit nu zien, zelfs in deze tijd van de pandemie. Dus ik zocht begeleiding. Je weet dat mijn geloof belangrijk voor me was, maar er waren verschillende nachten dat ik thuiskwam na een zware dag dat ik met een glas whisky de kelder in ging, en dat was niet de manier om ermee om te gaan.
37:51
En we zagen dit veel bij onze studenten die zich overgaven aan drugs, zich overgaven aan alcohol. En ik denk dat we dit nu waarschijnlijk veel zien met de pandemie en alles wat er gaande is.
38:02
We moeten gezonde manieren vinden om ermee om te gaan, en dat is zo belangrijk. Les geleerd.
38:08
Het was een zware weg, elke beweging die we maakten werd onder de loep genomen.
38:13
En ik hou van dit citaat: we weten niet eens hoe sterk we zijn totdat we gedwongen worden om die verborgen kracht naar voren te brengen.
38:20
En ik geloof echt dat ik na Columbine elke dag het gevoel had dat als ik de slechtste dag van mijn leven kon doorstaan, ik door al deze dingen heen kon komen. En tijdens deze pandemie heeft het me geholpen omdat het me heeft voorbereid.
38:34
En als je een pad vindt zonder obstakels, leidt het waarschijnlijk nergens heen.
38:42
Ik kan me niet voorstellen dat sociale media toen van kracht waren zoals het nu is.
38:47
Want toen Columbine gebeurde, hadden we het enige dat ik me kan herinneren. We hadden myspace en we hadden die 24/7 nieuwscyclus.
38:57
En ik ben daarbuiten met mensen aan het praten. En ze zeiden dat ik me herinner waar ik was toen Columbine gebeurde. En het is omdat de media de Columbine-gemeenschap naar je huiskamers hebben gebracht. Voor mij weet ik nog waar ik was toen president Kennedy werd vermoord en toen Challenger ontplofte.
39:14
Dus ik sta echt versteld als mensen zeggen: "Goh, ik zat in de derde klas en mijn ouders keken naar wat er gebeurde in Columbine."
39:23
En helaas, vaak is de informatie die naar buiten komt, met de media, niet nauwkeurig.
39:28
Als ik meer tijd had om met je te delen, en je zou vragen kunnen stellen, de media die onmiddellijk naar buiten kwamen was niet accuraat, en ze kwamen naar buiten en zeiden dat de reden dat deze twee kinderen dit deden, was dat ze werden gepest, en dat was niet correct . En ik en ik zeggen niet dat Columbine een perfecte school was, maar als we later tijd hebben, zal ik je vertellen waarom dat niet juist was.
39:52
Je weet wel, de kracht van houding. We kunnen niet bepalen wat er met ons gebeurt, maar we kunnen wel onze reactie bepalen.
39:58
En een van de dingen die me in staat hebben gesteld om door te komen wat ik deed, is dat ik niet bij het negatieve kan blijven stilstaan, maar op het positieve moet voortbouwen en in je eigen leven moet nadenken voor jou, bij mensen, dat alles van een plotseling ben je in een vrij goede gemoedstoestand.
40:13
En je gaat om ze heen, en je wordt negatief, en ze slepen je naar beneden, en ik zou nooit onbeleefd tegen iemand zijn en zeggen: "God, je hebt gewoon, dit is echt klote. Ga uit mijn leven." Ik was heel beleefd, maar ik besloot dat ik me moest omringen met mensen die positief waren. En het is niet dat we geen slechte dagen hebben gehad, maar het was voortbouwen op het positieve, niet stilstaan bij het negatieve.
40:35
In die term die ik heb gezegd, weet ik zeker dat je het ad nauseum hebt gezien, "wat is een nieuw normaal", en we moesten opnieuw definiëren wat dat is.
40:42
En er zijn zoveel lessen geleerd van Columbine. En ik denk dat mensen naar één ding op zoek zijn.
40:48
En dat is er niet. Mensen willen naar wapenbeheersing. Dat is één stuk, maar ik beschouw dat als één stuk ervan. Ik kijk naar het stuk over geestelijke gezondheid, en nogmaals, niet iedereen met psychische problemen zal een massale schietpartij of gewelddaden plegen. Maar dat is een ander onderdeel. We kijken naar sociale media. We kijken naar het ouderschap. Als je al deze stukjes van de puzzel bij elkaar legt, kunnen we een deel van de zinloosheid die zich voordoet helpen bestrijden.
41:17
Als mensen me vragen: wat ga je doen? Ik zei: wat gaan we doen? Het zijn allemaal onze kinderen, en ik kan je verzekeren dat we vandaag alles op orde hebben. Brandweerlieden werken samen met politieagenten die werken met het gerechtelijk apparaat. We hebben nu systemen die Lightspeed daar produceert en die we in april 1999 niet hadden.
41:42
Nee, er zijn organisaties zoals de I Love U Guys. Het heeft een standaard responsprotocol.
41:47
We hebben veilige en gezonde scholen.
41:49
Het werd opgericht door Michele Gay, wiens dochter werd vermoord bij Sandy Hook. Dit zijn allemaal programma's.
41:56
We hebben Christina Anderson. Dit zijn mensen die ervaren wat ik noemde nadat Columbine gebeurde. Ik zei dat ik net lid was van een club waar niemand lid van wil zijn, en helaas blijft dat lidmaatschap bestaan, maar we proberen andere gemeenschappen te helpen. We moeten proactief zijn en niet reactief.
42:16
Nu we het einde van mijn presentatie naderen, was een van de dingen die ik wil delen, echt een wake-up call voor mij omdat ik door de gangen van Columbine High School kon lopen en kinderen zouden zeggen ja, meneer … familie , we zijn rebellen, we zijn Columbine.
42:33
En toen ik een betere directeur werd, toen ik naar de Columbine High School liep en naar de rookput ging waar kinderen sigaretten rookten en lessen gaven. Of ze waren in het skatepark of ze waren bij de food court. En ik zei wat ben je aan het doen? Waarom zit je niet in de klas? En ze zeiden: "Weet je wel wie we zijn?"
42:51
Helaas kende ik de meeste van hun namen en ze zeiden tegen me: 'Je zegt ons dat het je iets kan schelen, maar er zijn kinderen die er minder om geven. Als we teruglopen naar dat gebouw, passen we niet in dat Columbine-imago, we hebben piercings. Wij horen daar niet thuis."
43:07
Mijn hart brak, ik brak letterlijk en huilde, en ik zei: "Ik wil dat je al je vrienden krijgt die zich voelen zoals jij je voelt, en ik ga je ontmoeten, alleen ik en je vrienden, en we gaan dit uitzoeken."
43:20
Ik zei, ik wil dat je naar de volgende samenkomst komt en ze zeiden: "Waarom zouden we naar een van je samenkomsten komen. Je herkent alleen de topstudenten, je herkent atleten, je herkent de kinderen in de band of in de toneelstukken. Waar passen we in?” En ik zei: kom alsjeblieft naar de volgende vergadering, dus ik moest met een plan komen.
43:46
Dus lopen ze de volgende vergadering binnen en dat is de eerste keer dat ze een vergadering bijwoonden sinds ze de Columbine High School binnengingen. En ik gaf elk kind, elke student die er was, en elke ouder: ik gaf ze een link.
43:58
En ik zei dat jullie allemaal een schakel vertegenwoordigen op Columbine High School, en wat jullie zo belangrijk maakt en wat ons zo'n geweldige school maakt, zijn wij allemaal als individuen, wat jullie bijdragen aan deze school.
44:12
En ik zei: sommige mensen dragen bij in de klas, anderen dragen bij op het veld, anderen dragen bij aan je werk, maar jij maakt er deel van uit. Maar ik zei: vooruitgaan wat ons sterker zal maken dan we ooit zijn geweest op Columbine High School, is wanneer je 400 individuen uit de klas van 2017 neemt en ze samenvoegt. Nu heb je 400 man sterk. En stel je voor wat we als school zouden kunnen doen, wat we als gemeenschap kunnen doen. Als we 400 links nemen, uit de klas van 2017, en ze verbinden met de klas, van 2016, en 15, en 14.
44:47
Toen zei ik: ik wil dit proberen, en ik wist niet zeker of het zou werken.
44:49
Ik zei, ik ga het lied over familie opzetten, en tegen het einde van dit lied zullen we een manier vinden om als één persoon te verbinden, ook al zijn we individuen, ook al hebben we verschillende voorkeuren, we kunnen overeenkomen om van mening te verschillen. We gaan een manier vinden om samen te komen, want we zijn Columbine. Dus de muziek gaat aan, en tegen het einde van het nummer maakten ze verbazingwekkend genoeg contact met mensen aan beide kanten van de tribunes over de gymzaalvloer, en ze hielden het omhoog terwijl ze scandeerden 'we zijn Columbine'.
45:18
Dus ik heb ze verteld dat volgende week die ketting in de gang hangt, en dat er dagen zullen zijn dat je een test niet haalt. Je hebt ruzie met je ouders, vriend, vriendin, onthoud dat je altijd verbonden zult zijn met iemand op deze school.
45:33
En dus, zei ik, wat ik deed was toen elke senior afstudeerde, ik gaf ze een link, en ik zei, ook al studeer je af aan Columbine, je zult altijd verbonden zijn, want eens een rebel, altijd een rebel , Rebel voor het leven, in die zin dat een van hen het veranderde.
45:51
En ik zou je willen aanmoedigen, als je dit in jouw plaats wilt proberen, zou ik je willen aanmoedigen om het te doen, het bracht ons samen. Ik heb het politieagenten zien doen. Ik heb het scholen zien doen. Ik heb verschillende organisaties gezien, en ik zou willen vragen of je het zou willen doen, of je me een link zou willen sturen, want op mijn rugzak heb ik links, waar dit plaatsvindt, dat we samenkomen als één.
46:13
Welnu, naarmate de tijd verstrijkt, vraag je je af of er lessen worden geleerd.
46:18
Hier was de jongen, hij is een van die kinderen die in 8 of 9 pleeggezinnen zat.
46:24
Ik was dit achtste principe en hij zei dat ik hem naar mijn kantoor riep omdat ik alle kinderen zou ontmoeten die niet per se via de basisschool of de middelbare school naar Columbine gingen.
46:35
En ik riep hem binnen, en binnen vijf minuten zei hij meneer D, dit is de eerste keer dat ik me welkom voel. Hij zei dat mijn ouders me vertelden dat ze van me hielden.
46:46
En ze wilden me niet meer, toen gaven ze me aan mijn grootouders, die me doorgaven aan mijn tantes en ooms en nu zit ik in mijn negende pleeggezin.
46:54
Maar er is iets met Columbine High School. Je studenten geven erom, en ik zie het, ze praten met me in de gangen. Ze zitten bij mij aan de tafels.
47:04
Nou, dat is uitstekend. En hij zei, meneer, hoewel ik mijn link niet heb gekregen, voel ik me verbonden met u, omdat ik links gaf aan inkomende eerstejaars, en hij kwam midden in zijn eerste jaar, dus ik maak me klaar voor mijn laatste bijeenkomst.
47:17
Ik wist niet zeker wat ik ging zeggen, maar ik wist wat ik ging doen. Plotseling ga ik naar mijn brievenbus op het hoofdkantoor, en ik zal een brief tevoorschijn halen die Kevin daar die ochtend had gedaan.
47:27
Ik zei dankjewel. Zo wil ik eindigen.
47:40
18 jaar. Hij beloofde zichzelf dat hij een manier zou vinden om te vliegen.
47:59
Hoogtevrees? Je zult veel barrières in je leven tegenkomen, je moet geloven, in die link geloven, en er gebeuren dingen in ons leven die we niet kunnen verklaren. Maar ik wil je iets voorlezen. Kevin is hierheen verhuisd.
48:13
“De acceptatie en familiale sfeer die je daar bij Columbine helpt creëren, heeft mijn leven echt geaard. Het heeft me geholpen om vriendschappen te sluiten die ik me altijd zal herinneren. Bedankt dat je zo'n geweldige directeur bent. En het is nog steeds de beste schooltrots die ik ooit heb gehad.
51:02
Het enige dat ik kan zeggen, of het nu lesgeven, coachen of directeur zijn, ik heb mijn best gedaan.
51:13
Kevin werd redacteur van de schoolkrant, studeerde af en ging naar de Colorado State University.
51:22
Weet dat waar ik mee wil eindigen is, je weet dat het Martin Luther King Junior was die een droom had. En ik denk dat dat is wat ik je vraag.
51:28
Wat gaan we doen om al deze gewelddadige acties die plaatsvinden te stoppen?
51:34
En ik weigerde de hoop op te geven, en dit is mijn kleine kleindochter. Mia doet aan ballet en ze is net klaar met de eerste klas.
51:41
En ik heb haar beloofd dat ik nooit wil dat ze meemaakt wat die arme kleine kinderen krijgen bij Sandy Hook. Ze verstopt zich niet onder een tafel, zoals de kinderen van Columbine die om hun leven smeken.
51:52
Of over de campus rennen, als de kinderen van Virginia Tech of Parkland, en ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ze een lang, productief leven heeft.
52:03
Ik denk dat wat ik je vraag is dat ik op een moment bleef om te onthouden, op een moment om te hopen. Als je de 13 van Columbine wilt eren, laten we een verbintenis aangaan en 13 daden van vriendelijkheid bedenken die deze wereld een betere plek zouden maken. Als je dat zou doen, zouden we je zo veel verschuldigd zijn en ik weet dat de families van de 13 je zo dankbaar zouden zijn en zoveel voor me zouden betekenen, dat kan ik je verzekeren. Ik weiger hulpeloos te zijn, ik weiger hopeloos te zijn en ik weiger ooit toe te geven.
52:35
Dank u voor uw tijd vanmiddag of vanmorgen of vanmiddag. Dank u.
52:54
Juist, heel erg bedankt voor je tijd. Wat een geweldige presentatie, en eerlijk gezegd, hartverscheurend, dus we stellen uw tijd zeer op prijs. Ik ga Brett Baldwin voorstellen en heel snel zal hij enkele manieren bespreken waarop Lightspeed Systems hierbij kan helpen en een systeem voor vroegtijdige waarschuwing bieden voor geweld en bedreigingen op school. Brett, wil je doorgaan?
53:33
Freek, bedankt! Ik wil je even bedanken voor het delen van je emotionele verhaal. Ik denk niet alleen aan het verhaal zelf, aan de tragedie, maar ook aan wat jullie samen met die gemeenschap hebben gedaan om iedereen achter elkaar te krijgen en tegenspoed te overwinnen. Ik kan je gewoon niet vertellen hoeveel dankbaarheid ik voor je heb voor het komen, en dat ik dat vandaag met iedereen deel. En ik denk dat dat ons echt brengt in de reden waarom we hier vandaag zijn, wat echt, collectief is, hoe kunnen we elk iets bieden om te helpen voorkomen dat dit in de toekomst gebeurt? En dat is een vraag die we binnen onze organisatie al geruime tijd hebben, over hoe we districten kunnen helpen hiermee om te gaan. En ik denk dat je het hebt gehaald. Het is niet één zilveren kogel die een incident als dit voorkomt, het is een cumulatieve aanpak met veel verschillende wegen.
54:24
En een groot deel daarvan is dat we echt goed hebben gekeken naar wat we doen met onze software. Om te bepalen, kunnen we een incident als Columbine helpen voorkomen? Kunnen we de Sandy Hook of een incident in Parkland helpen voorkomen? En we kwamen met de software, in het besef dat we inzicht hadden in studenten, en wat er digitaal met die studenten gebeurt, en gaf ons echt de mogelijkheid om software te maken waarmee we vroegtijdig een student konden detecteren die misschien een geestelijke gezondheid heeft. crisis, of die zichzelf of iemand anders mogelijk schade willen berokkenen. En we hebben hier jaren over gedaan, en toen we hiernaar gingen zoeken, naar de statistieken, toen we begonnen met het ontwikkelen van de software. Zo werden ze ons heel duidelijk. En dit was een uitstekende statistiek. En dit zijn enkele van de beste die we vonden toen we begonnen met onderzoek naar die één-op-één, die 75% van de schoolschietincidenten, de schutter zelf onthulde hun plan van tevoren.
55:22
En veel daarvan gebeurde via online activiteiten of sociale media. En ik denk dat je dit destijds hebt opgelost, jullie hadden geen sociale media, maar dit is een manier geworden voor kinderen om te communiceren. En we realiseerden ons dat als we deze dingen van tevoren kunnen identificeren. Als we die student van tevoren de hulp kunnen geven die ze nodig hebben, geef ze het gevoel dat ze erbij horen, en, Frank, nogmaals een pluim voor jou, met die kinderen die je hebt verlaten die het gevoel hadden dat ze uitbijters waren en ze het gevoel gaven dat ze er bij hoorden van de school? Ik denk dat dit is waar dit over gaat en het is, het is niet, het is een schreeuw om hulp. En veel ervan vinden we als we deze met terugwerkende kracht bekijken en analyseren wat er is gebeurd, dus gewoon om er echt doorheen te praten.
55:59
Wat de software doet, is dat we echt analyseren wat de studenten doen, proberen u realtime waarschuwingen te geven en de reactie op die waarschuwingen te escaleren en ervoor te zorgen dat er gevolg aan wordt gegeven. Als je zo'n incident tegenkomt, hoort daar ook realtime dreigingsanalyse bij. Dat omvat het vermogen om te escaleren, dat zijn Lightspeed die die bedreigingen aanpassen. En we weten allemaal dat mijn moeder 35 jaar een onderwijzeres was die twee jaar geleden met pensioen ging. En ik zal met je delen. Mijn moeder kon niets meer accepteren in de klas, omdat ze veel op jou lijkt. Haar leerlingen waren alles. Niets anders deed er toe in de klas dan haar leerlingen, dus haar vragen om deze rapporten door te nemen, of al deze andere dingen te doen, zal haar leerlingen gewoon wat ontnemen. En dus, een van de dingen die we hebben gedaan, is dat we deze waarschuwingen daadwerkelijk zullen opnemen. We hebben ex-politieagenten, gepensioneerde schoolmedewerkers en verschillende andere mensen ingehuurd die deze rapporten daadwerkelijk kunnen opnemen, analyseren en u en uw schooldistrict kunnen helpen bepalen of er een dreigend risico is in het district.
56:57
Help ze de mentale gezondheid te krijgen die ze nodig hebben. En zorg dat je op de lange termijn nooit met een indringer te maken krijgt.
57:04
Die zichtbaarheid krijgen. En met die workflows en ervoor te zorgen dat mensen de instanties volgden, krijg je die studenten de hulp die ze nodig hebben. Ik denk dat dat echt een groot deel hiervan is geworden, en ik wil hier niet veel tijd aan besteden, want echt Frank, ik denk dat ik me op jouw verhaal wil concentreren. En geef haar de kans om vragen te stellen, dat ik echt wil opmerken dat degenen onder u die op zoek zijn naar zinvolle manieren in uw districten om te proberen dergelijke gevallen voor te blijven, contact met ons op te nemen. Laat ons weten hoe we kunnen helpen. Maar belangrijker nog, en ik wil terugkomen op wat Frank zei, het is geen wondermiddel.
57:36
Er is een collectieve, als een collectieve groepssoftware, gesprekken met studenten. Wat het ook mag zijn, deze items moeten samenkomen om studenten met succes te ondersteunen en hen het gevoel te geven dat ze erbij horen. Ik denk dat veel van de dingen die we intuïtief zouden zien, studenten niet het gevoel hadden dat ze erbij hoorden, en, Frank, nogmaals een pluim voor jou.
57:56
Ik kan je niet genoeg bedanken voor het praten met de studenten die niet het gevoel hadden dat ze erbij hoorden en het bedenken van een manier om ze erbij te laten horen, dat dat alles is. En daarmee stop ik even. Ik denk dat de meeste vragen die Frank, denk ik, op je af komen, maar ik ben gewoon dankbaar dat ik de kans heb gehad om daar naar te luisteren. Ik werd een paar keer nogal emotioneel tijdens hun presentatie vandaag, en ik ben echt heel dankbaar voor de kans.
58:19
Bedankt, Brett.
58:22
Hartelijk dank voor jullie tijd en al jullie inzichten. Dank je wel, Freek. We stellen het zeer op prijs dat u vandaag aanwezig bent. En bedankt, Brett, voor het praten over hoe ik het werk kan beoordelen voor sommige van deze problemen.
58:34
Helaas lopen we over tijd, dus we hebben geen tijd voor Q en A. Als u echter de enquête invult die op uw scherm zal verschijnen wanneer u het webinar verlaat, kunt u vragen stellen, en we zullen ervoor zorgen dat een lid van ons team of het team van Frank contact met u opneemt om uw vragen te beantwoorden. En iedereen heel erg bedankt dat je bij ons bent gekomen. U weet dat uw agenda erg druk is en daarom stellen we het op prijs dat u de tijd neemt om met ons mee te doen. We hebben een webinar op 10 juni, uitstekende CoSN en AWS, over terugkeren naar normaal en terug naar school gaan. Ik bedoel echt, dus, je zou graag met ons mee willen doen. U kunt zich daarvoor aanmelden op onze website. Nogmaals heel erg bedankt, en bedankt, Frank, ik hoop dat jullie allemaal een geweldige rest van je dag hebben.
Veiligheid, beveiliging en rechtvaardigheid. Met de snelheid van het licht.
12013 Fitzhugh Rd.
Austin, TX 78736
1-512-439-3995
Verenigde Staten
+1 877-447-6244
[email protected]
Europa
+44 (0) 20 4534 5200
Aziatisch-Pacifisch
+61 2 8310 8686
Copyright © 2023 Lightspeed Systems | Privacybeleid | Privacyverklaring Californië | COPPA-kennisgeving | Vertrouwenscentrum | Privacybeleid voor sollicitanten en werknemers | Gebruiksvoorwaarden
Copyright © 2023 Lightspeed Systems
Privacybeleid | Privacyverklaring Californië | COPPA-kennisgeving | Vertrouwenscentrum | Privacybeleid voor sollicitanten en werknemers | Gebruiksvoorwaarden
Doe je nog steeds je onderzoek?
Laat ons helpen! Plan een gratis demo met een van onze productexperts om al uw vragen snel beantwoord te krijgen.
Op zoek naar prijsinformatie voor onze oplossingen?
Laat ons weten wat de vereisten van uw district zijn en we maken graag een offerte op maat.
Herontdek het geïnspireerde en interactieve klaslokaal voor leren op afstand, hybride en persoonlijk. Lightspeed Classroom Management™ geeft docenten realtime zichtbaarheid en controle over de digitale werkruimten en online activiteiten van hun leerlingen.
Zorg voor schaalbaar en efficiënt beheer van leerapparatuur. Het Lightspeed Mobile Device Management™-systeem zorgt voor veilig en beveiligd beheer van leermiddelen voor studenten met realtime zichtbaarheid en rapportage die essentieel zijn voor effectief afstandsonderwijs.
Voorkom zelfmoorden, cyberpesten en schoolgeweld. Lightspeed Alert™ ondersteunt districtsbeheerders en geselecteerd personeel met geavanceerde AI om potentiële bedreigingen te detecteren en te melden voordat het te laat is.
Bescherm studenten tegen schadelijke online inhoud. Lightspeed Filter™ is de best-in-class oplossing die fungeert als een solide barrière tegen ongepaste of illegale online inhoud om de online veiligheid van studenten 24/7 te garanderen.
Krijg volledig inzicht in het online leren van studenten. Lightspeed Analytics™ geeft districten robuuste gegevens over de effectiviteit van alle tools die ze implementeren, zodat ze een strategische benadering van hun technologiestack kunnen volgen en de rapportage kunnen stroomlijnen.
Deel je locatie om door te gaan.
Raadpleeg onze helpgids voor meer informatie.